miércoles, 22 de diciembre de 2010

Competències digitals específiques del mestre en relació a la tecnologia


Competència digital


El conjunt de competències relacionades amb el coneixement i ús de la tecnologia rep el nom de competència digital i el procés d'adquisició de les mateixes s'anomena alfabetització digital (i el seu desconeixement dóna lloc a l'analfabetisme digital).

A la Universitat, la competència digital facilita de diverses formes el procés d'ensenyament i aprenentatge. L'estudiant, amb el suport de les TIC, podrà gestionar millor la informació i comunicar-se amb els docents i amb altres estudiants per aprendre, treballar col·laborativament i transformar aquestes interaccions en coneixement.

Competència digital del mestre

Per a ser mestre, caldria afegir a la competència digital general competències específiques de caire didàctic que habilitin l'educador per emprar la tecnologia per ensenyar i per ajudar a aprendre.

Documents de referència

Per la seva rellevància i actualitat es podrien destacar UNESCO i ISTE:

a) UNESCO

Segons el document de la UNESCO sobre les competències digitals, hi ha tres nivells d'aprofundiment que han d'adquirir els docents pel que fa a l'ús de les TIC.

1. Nocions bàsiques: Els docents han de ser capaços de:
  • Conèixer el funcionament bàsic del maquinari i programari, programa de comunicació, programa de presentació, recursos web, etc.
  • Utilitzar les TIC durant una classe a gran grup, a petit o amb alumnes individualment.
  • Tenir les competències i coneixements tecnològics necessaris per saber utilitzar els recursos penjats a la xarxa. D'aquesta manera també podran ampliar el seu coneixement sobre les noves tecnologies.
Aquest primer nivell de competència digital el relacionaria amb l'eina dels Documents de Google. Aquests són una eina bàsica en l'elaboració de treballs o presentacions ja que, a part de ser online i ser guardats al "núvol" cosa que ens permet obrir-los des de qualsevol ordinador sense necessitat d'un pendrive, també poden ser editats per diversos usuaris al mateix temps.




2. Aprofundiment de coneixements: Els docents han de:
  • Conèixer aplicacions i instruments específics.
  • Ser capaços d'utilitzar xarxes de recursos per ajudar als estudiants.
  • Saber utilitzar les TIC per crear i supervisar el treball dels seus alumnes.
  • Tenir competències per tal d'entrar dins les xarxes de recursos i comunicar-se amb els seus companys i experts.
Aquest segon apartat el relacionaria amb el Blog. Mitjançant el blog, el mestre pot crear una blogosfera amb els seus alumnes i amb el seus companys i comunicar-se, proposar activitats, explicar experiències, penjar apunts, exercicis, etc.

3.Creació de coneixements: Els docents han de:
  • Saber fer ús de les TIC per fomentar les competències dels alumnes.
  • Desenvolupar un paper de lideratge en l'el·laboració a la seva escola d'una comunitat basada en les noves tecnologies.
  • Tenir una motivació i experimentació en el seu procés d'aprenentatge de les TIC.
b) ISTE

La ISTE ha publicat dos documents que recullen respectivament les competències que haurien de tenir els docents i les dels estudiants:
  • Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Docents. Segons aquestes normes els docents haurien de ser competents en:
Inspirar i facilitar l'aprenentatge i la creativitat dels estudiants
Planificar i dissenyar experiències d'aprenentatge i avaluació incorporant instruments contemporanis
Mostrar coneixements, habilitats i estratègies de treball innovadores i centrades en la societat digital
Promoure la ciutadania digital i la responsabilitat
Millorar la pròpia pràctica professional i la capacitat de lideratge

Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants

Creativitat i innovació
Comunicació i col·laboració
Investigació i fluïdesa en l'ús de la informació
Pensament crític, resolució de problemes i presa de decisions
Ciutadania digital
Funcionament de la tecnologia i conceptes

No hay comentarios:

Publicar un comentario